fredag 17. januar 2014

2014!


Jeg vet at jeg ikke har skrevet på evigheter, men når laptopen må på reparasjon og jeg ikke har lyst til å skrive et innlegg på tysk, da må det bare bli sånn :D

Whooho! Det er 2014 folkens! Jeg merker helt ærlig ikke den store forskjellen, og det er ikke ordentlig 2014 før man skriver 14 istedetfor 13 når man skal skrive ned en dato :D Det er 20 dager til jeg har vært her i 5 måneder, altså halve oppholdet mitt. Det er helt sykt å tenke på ! Jeg har blitt så vant til å stå opp tidlig, ta bussen til skolen, tilbringe pausene og timene med utrolig flotte folk, ta bussen hjem, gå tur med hundene, spise og slappe av/gjøre skolearbeid resten av dagen. Og ikke minst å snakke tysk hele tiden! Jeg føler at jeg kan språket så og si flytene nå, og selv om jeg har en aksent og jeg har grammatiske feil i hytt og pine, så bryr det hverken meg eller vennene mine her.

Jeg har fått virkelig gode venner her, og det kommer til å bli trist å reise fra dem, men nå har jeg først litt over 5 måneder med dem og de månedene skal jeg hvertfall prøve å bruke så godt jeg kan :D Jula skal være den tøffeste tida å være utvekslingsstudent, og klart har det vært perioder hvor jeg har savnet familie og venner, men jeg har kommet godt fra det og jeg syntes at julen her er så annerledes enn den hjemme, at jeg har ikke hatt det store savnet. Jeg har feiret nyttår og er klar for 2014, og alt det har å by på!

De siste ukene har det skjedd saker og ting så jeg tar bare en kort oppsummering.

Siste helgen i juleferien hadde jeg besøk av Maddie fra Australia. Hun er en av de jeg ble best kjent med på soft landing campen og da hun bare skal være her i 5 måneder, reiser hun om 10 dager og vi fant ut at vi måtte møtes fordi vi vet jo ikke neste gang vi kommer til å sees! Det er rart det, med såpass gode venner som bor på andre siden av kloden...

Jeg begynte på skolen onsdag forrige uke,  men jeg har rukket å skrive en tentamen og få tilbake 2 andre! I tysk kan han ikke sette noen karakter på hverken meg eller Katie(fra USA), men jeg fikk kommentaren : Auch in deiner Klausur zeigst du - vor allem in der zweiten Aufgabe- eine hohe Sprachkompetenz. :D Jeg tror det har gått opp for Herr Radde at tysk er relativit "lett" helt frem til du skal skrive grammatisk riktig... Det er forsovet også en ting her; man sier Herr eller Frau til alle lærerne og spør du dem om noe må du bruke Sie. På norsk blir det som om jeg skulle si: Har de et ekstra ark, Herr Radde? eller Frau Scholz, kunne de hjulpet meg? Nå har jeg jo blitt vant til det, men i starten var det veldig formelt.

Jeg har også fått tilbake fysikk-tentamen og jeg er mildt sagt fornøyd med en 2 (norsk 5)! Jeg trodde jeg hadde gjort halvparten av alle oppgavene feil så... :D På onsdag hadde jeg matte-tentamen og selv om jeg trodde at det skulle gå rett vest, var det ikke så ille, så det blir spennende neste uke!

De har forresten Notenpunkte (karakterpoeng) og ikke bare karakterer her. det er 15 Notenpunkte og hvis du får 15 er det som en norsk 6+. Det vil da si at det er mulig, selv om det skjer svært svært skjelden, å få et snitt på over 6 når du går ut ! Spesielle saker...

Imorgen er det tid for det siste Abiparty og resten av helgen tror jeg går med til å slappe av / skole ... Denne terminen er snart ferdig og da er det vel best å virkelig gjøre leksene sine :D

Schönes Wochenende!

Oh yes it is.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar